Записки практикуючого вчителя. Склад повітря

Теми «Кисень», «Склад повітря», «Суміш газів» розглядаються в курсі хімії 7 класу.

Ефективним інструментом для їх ґрунтовнішого засвоєння є вимірювання кількості кисню та вуглекислого газу в повітрі.

Як виміряти склад повітря на уроці хімії 

Існує багато методик визначення хімічного складу повітря в шкільній лабораторії. Особисто я пропоную наступний спосіб — простий, інформативний і з практичним значенням.

Для проведення досліду вам знадобляться датчики вимірювання кисню та вуглекислого газу від Vernier.  

  1. Після перерви в гарно провітреній класній кімнаті на початку уроку можна виміряти поточні показники концентрації кисню та вуглекислого газу. Ці дані дозволять учням вирахувати, яку частку складає азот та інші гази в повітрі по залишковому принципу.
  2. Потім можна запустити вимірювання цих показників протягом уроку. Високу частоту вимірювань задавати не потрібно, 1-2 виміри в хвилину буде більш ніж достатньо. Адже у датчика кисню хоч і великий, але все ж вичерпний ресурс роботи. Зміни кисню в повітрі незначні, тому варто встановити вищу точність на датчику кисню.
  3. В кінці уроку ми спостерігаємо на графіку достовірну тенденцію до зміни концентрації газів, а після перерви і провітрювання — повернення показників до вихідних значень.

Висновок: Цей дослід достатньо наочно показує значення своєчасного провітрювання приміщення для здоров’я людини (як компонент здоров’яохоронної компетенції). 

На що звернути увагу

Очевидно, що на ілюстративність цього досліду буде сильно впливати розмір приміщення і кількість учнів у класі. Як це можна використати для досліду? Можна провести подібне дослідження протягом уроку, але коли у класі менша кількість учнів. Софт Vernier дозволяє будувати графіки поверх вже отриманих даних для спрощення їх порівняння.

Доречно також під час вивчення теми «Горіння» показати швидкість зміни концентрації вуглекислого газу і кисню в повітрі класу та в безпосередній близькості до запаленої спиртівки (свічки).

Чому дослідження складу повітря є у шкільній програмі з хімії 

У сучасному світі склад повітря значно погіршився через господарську діяльність людини. Повітря, сповнене оксидами азоту та сірки, чадним газом, бензолом, фенолом, дрібним пилом, небезпечне для здоров’я (а в деяких регіонах світу — навіть для життя) людини.

Дослідження складу повітря та розробка практичних дієвих винаходів щодо його покращення стануть одними з пріоритетних напрямків уже в недалекому майбутньому. Тому так важливо вже зараз надати учням практичне розуміння основних процесів — у рамках сучасної STEM-освіти. На основі отриманих надточних даних можна організувати роботу над груповим проєктом. Або виміряти склад повітря у найзабрудненіших районах вашого населеного пункту та дати власні рекомендації щодо покращення ситуації. Датчики не обмежують проведення досліду стінами школи, адже повністю автономні в роботі та придатні для проведення польових досліджень.

Як замовити датчики кисню й вуглекислого газу 

Якщо вас зацікавив дослід, і ви бажаєте відтворити його на своїх уроках, замовляйте датчики кисню та вуглекислого газу в інтернет-магазині B-Pro. Для використання всіх можливостей обробеи даних та побудови графіків замовляйте їх разом із реєстратором даних LabQuest. Але якщо ваш бюджет на обладнання хімічної лабораторії обмежений — не страшно, ці датчики чудово працюють і в автономному режимі.  

І нагадую: якщо ви маєте свій «фірмовий» спосіб проведення цікавого дослідження складу повітря на уроці — діліться з нами на сторінках у соцмережах або телефонуйте до відділу методичної підтримки B-Pro. Ми радо розповімо колегам і про ваш метод у подальших публікаціях.

Схожі статті

Поради від вчителів та методистів практиків

Як використовувати цифровий бездротовий датчик температури? Ідеї для дослідів і STEM-проєктів...

Поради від вчителів та методистів практиків

Як підготувати учнів до ЗНО з математики 2021? Скористайтеся корисними порадами від вчителя-практика...

Поради від вчителів та методистів практиків

7 освітніх тенденцій 2021: зміна ролі вчителя, STEAM-підхід і нові технології в навчанні