Цим цікавим практичним досвідом ділиться у своєму блозі Кріс Келер — викладач природничих наук у 8 класі однієї зі шкіл Техасу. Цей вчитель відомий своєю здатністю зацікавити учнів наукою за допомогою сучасного навчального обладнання й наочних експериментів. Тож спробуйте скористатися його досвідом при поясненні учням явища зміни температури на Землі протягом року.
Як зазначає сам автор досліду, серед учнів часто побутує хибна думка, що зміна пори року обумовлена різною віддаленістю Землі від небесного світила. Деякі школярі уявляють цей процес наступним чином: влітку Земля опускається до Сонця, а взимку — віддаляється від нього.
Щоб пояснити учням процес зміни пір рок на практиці, Келер зі своєю колегою розробили наукову лабораторію. Вчитель каже, що під час побудови моделі кожного сезону та вимірювання фактичних показань температури, багато учнів щиро дивувалися, просто дивлячись на налаштування, перш ніж вони насправді займалися лабораторною діяльністю. Учні активно коментували побачене: "Зараз я розумію, що таке пряме та непряме сонячне світло" та "От що ви мали на увазі, сказавши, що осьовий нахил не змінюється".
Саме ця модель може чудово продемонструвати, як змінюється нагрівання поверхні планети залежно від кута, під яким на неї падає сонячне світло.
В авторському варіанті використовуються чотири глобуси з закріпленими в однаковій точці координат термометрами. Практичним шляхом було встановлено, що найбільша різниця між отриманими даними спостерігається орієнтовно на 60 градусах широти.
Етапи проведення досліду
Можливою модифікацією досліду може бути побудова чотирьох графіків (основаних на часі) зміни температури нагрівання до досягнення стабільного максимуму та охолодження після вимкнення лампи.
Програма Logger Pro дозволяє будувати водночас графіки з усіх датчиків під’єднаних реєстраторів даних. У цьому конкретному випадку необхідно два реєстратора даних, тому що до одного реєстратора можливо максимально під'єднати три аналогових датчика.
Висновки
Які висновки важливо зробити після проведення цього цікавого досліду, що наочно демонструє рух Землі навколо Сонця та його наслідки? Кріс Келер формулює їх наступним чином:
Взагалі, вчитель вважає, що зміну пір року залежно від руху Землі навколо Сонця легко сформулювати, але не так легко зрозуміти без ілюстрацій. Саме тому він і провів цей дослід, що дозволяє студентам побачити, як нахил Землі не змінюється протягом усього руху Землі навколо Сонця. Цей нахил змінює кількість прямого сонячного світла, яке отримує кожна півкуля, що й спричиняє на Землі зміну 4 пір року.
Ефективним педагогічним прийомом є залучення учнів до створення вищезгаданої моделі та спільне проведення досліду. Для того, щоб отримати максимальний результат, попередньо поясніть їм: якого ефекту ви намагаєтесь досягти. Або навіть запропонуйте учням самим придумати, як змоделювати це явище за допомогою запропонованого обладнання (як форма групової практичної роботи).
Схожі статті
Як використовувати цифровий бездротовий датчик температури? Ідеї для дослідів і STEM-проєктів...
Як підготувати учнів до ЗНО з математики 2021? Скористайтеся корисними порадами від вчителя-практика...
7 освітніх тенденцій 2021: зміна ролі вчителя, STEAM-підхід і нові технології в навчанні
Авторизація
Реєстрація дозволить Вам отримати накопичувальну знижку і купити наступне замовлення за більш вигідною ціною
Немає акаунту? Зареєструватись
Реєстрація
Реєстрація дозволить Вам отримати накопичувальну знижку і купити наступне замовлення за більш вигідною ціною
У вас вже є аккаунт? Увійти