Розвиток STEM-освіти в Україні: виклики та перспективи

 

На початку серпня Кабінет Міністрів України ухвалив Концепцію розвитку природничо-математичної освіти (тобто, STEM-освіти), реалізація якої передбачена до 2027 року. А вже наприкінці вересня на громадське обговорення було винесено проєкт розпорядження КМУ «Про затвердження плану заходів щодо реалізації Концепції розвитку природничо-математичної освіти (STEM-освіти) на 2020-2027 роки».

Розвиток STEM та впровадження цього методу навчання, починаючи ще з початкових класів. Що важливого в цій Концепції, і чому для України таким актуальним є розвиток шкільної STEM-освіти?

STEM і STEAM освіта: спільне та відмінне

Передусім, пропонуємо нагадати, що таке STEM.

STEM — це загальноприйнята абревіатура, утворена з початкових літер наук, які комплексно поєднуються та інтегровано й невідривно одна від одної вивчаються:

  1. Science — наука,
  2. Technology — технології,
  3. Engineering — інжиніринг,
  4. Mathematics — математика.

Така система навчання поєднує в собі найважливіші для сучасного життя кожної людини природничі та математичні освітні галузі та сприяє повноцінному розвитку особистості школяра завдяки набуттю компетентностей, формує не лише сприйняття природничо-наукового бачення навколишнього світу, а й життєві цінності дитини. А ще такий підхід до навчання дозволяє з самого дитинства виховати в дитині такі якості та навички, що допоможуть їй у майбутньому стати кваліфікованим фахівцем, який має високу конкурентоспроможність на світовому ринку праці. Саме завдяки цьому цей метод навчання швидко здобув популярність в усьому світі.

Виникнення та розвиток STEM

STEM-освіта зародилась у США — ще в 90-х рр ХХ ст. І в наш час професії STEM користуються тут найбільшим попитом. Більше того, їх називають професіями майбутнього, небезпідставно вважаючи, що це один із найефективніших підходів до освіти. Адже STEM — це не лише програмування, кодування, інженерія та навички роботи в команді. Це й конкурентні переваги для побудови кар’єри в таких гостро актуальних сферах діяльності як біохімія, біоінженерія, астрофізика, геологія, стратегічний менеджмент.

Цікаво, що зараз найбільшу кількість випускників, що здобули вищу освіту по програмі STEM, мають Китай та Індія. США — лише на третьому місці. Слідом ідуть Росія, Іран, Індонезія, Японія, Австралія, країни Європи. Дослідження показують, що випускники STEM користуються значно вищим попитом серед роботодавців, тож відповідно — отримують значно вищу зарплатню та можуть вибирати для себе сприятливіші умови праці. Розвиток STEM у світі також є однією з пріоритетних цілей стійкого розвитку ООН.

Тож можна зробити однозначний висновок: той факт, що у всіх українських школах до 2027 року планується впровадження STEM-освіти, — безперечний крок вперед для виховання сучасного, компетентного, конкурентоспроможного покоління.

STEAM: доповнення чи самостійний метод?

STEM і STEAM відрізняються лише єдиним компонентом: A — Arts, мистецтво.

З розвитком STEM цей метод почав зазнавати критики від тих, хто вважав такий підхід до освіти дещо однобоким: занадто технічним, позбавленим емоційності й креативності. Як відповідь на такі закиди, до природничо-математичного й інженерно-технічного компонентів додалась ще й мистецька складова. Тепер школярі вивчали ще й мистецтво — але, звісно ж, з погляду STEM: електронна музика, комп’ютерна графіка, 3D-дизайн тощо.

Зараз практично не існує чіткого поділу навчання на STEM і STEAM: адже і там, і там є креативна й артистична складова, заохочується творчий погляд на буденні завдання та нестандартні рішення.

Обладнання STEM-лабораторій

Обов’язкове оснащення шкільних STEM-лабораторій і підбір інноваційного обладнання для STEM став справжнім викликом для вчителів у вітчизняних реаліях. Адже потрібно було не лише підібрати відповідне до навчальної програми обладнання, а й швидко зрозуміти, як саме його використовують.

Остаточну версію Наказу МОН, що регулює обладнання навчальних кабінетів і STEM-лабораторій, було опубліковано 29 квітня 2020 року. Тепер перелік, що вказано в тексті наказу, слугує корисною підказкою для вчителів. У ньому містяться не лише назви обладнання, необхідного для STEM-лабораторій, а й його основні технічні характеристики та необхідні комплектуючі.

Перелік STEM і STEAM-обладнання 

До оновленого переліку навчальних засобів і обладнання обов’язково входять:

  1. 3D-обладнання (3D-принтер, 3D-сканер, 3D-ручки — з запасом витратних матеріалів, достатнім на весь навчальний рік).
  2. Цифрові верстати: лазерний, токарний і фрезерувальний (усі — з витратними матеріалами, а ще з числовим програмним управлінням, спеціальними захисними окулярами та столом для безпечного використання).
  3. Програмовані електронні модулі з програмним забезпеченням і методичними посібниками з експлуатації.
  4. Мехатронні системи і станції для відтворення різних технологічних процесів в ігровій формі.
  5. Навчальні роботи й тренувальні поля для проведення занять із робототехніки.
  6. Конструктори — бажано з різними типами з’єднання, щоб учні мали якомога ширше уявлення про види та можливості конструювання.
  7. Фото-відеостудія з відповідним обладнанням і програмним забезпеченням, де школярі навчаться виготовляти якісний відео- й аудіоконтент: від запису до монтажу й обробки з додатковими ефектами.
  8. Система віртуальної реальності: окуляри і шолом — для використання з відповідним навчальним програмним забезпеченням і розширенню можливостей навчання завдяки доповненій і віртуальній реальності.
  9. Машинка для вишивки з комп’ютерним управлінням.
  10. Додаткові засоби навчання й додаткове обладнання, за допомогою якого можна буде працювати над груповими проєктами й проводити різні види досліджень і експериментів.
  11. Додаткове програмне забезпечення для навчання з урахуванням кількості наявних ПК та мультимедійного обладнання.

 

Що передбачає Концепція розвитку STEM-освіти 2020-2027

МОН передбачає модернізацію STEM-освіти та її впровадження на всіх рівнях освіти: початковому, базовому, вищому та профільному й професійному рівнях.

Для успішної реалізації Концепції планується налагодження співпраці з провідними роботодавцями. Розвиватимуться заклади освіти відповідно до вимог ринку праці, щоб школярі отримували не теоретичну освіту, відірвану від реального світу, а корисні та конкурентні практичні вміння і навички.

Значна увага приділятиметься вихованню критичного, інженерного, алгоритмічного мислення, розвиток упевнених навичок оброблення інформації й аналізу даних. На перше місце також ставляться такі компетентісності як цифрова грамотність, креативні якості та інноваційність, а також — навички комунікації та командної роботи.

Схожі статті

Все про обладнання STEM та STEAM лабораторій

Що таке STEM-освіта та навіщо вона потрібна: практичне значення навчання за новим підходом

Все про обладнання STEM та STEAM лабораторій

Впровадження STEM-освіти в українських школах — 3 практичні способи...

Все про обладнання STEM та STEAM лабораторій

Для чого потрібна шкільна STEM-лабораторія, і як її використовувати на уроці ...