Сучасне оснащення кабінету «Захист України»: стандарти НУШ

Майже півтора роки тому Кабмін ухвалив постанову про перейменування шкільної дисципліни «Захист Вітчизни» на «Захист України».

Чим було спричинене таке рішення? Тодішня міністерка освіти й науки Ганна Новосад надала вичерпну відповідь:

«Наша освіта довго наслідувала радянську парадигму, і предмет «Захист Вітчизни» — один із проявів цього. Це неправильно, що на п’ятому, практично шостому році війни ми досі не спромоглися замінити абсолютно радянську назву предмета «Захист Вітчизни» на «Захист України». Це важливий акцент, і я рада, що ми нарешті його поставили. Тепер не менш важливе завдання — покращувати зміст цього предмета і матеріально-технічне забезпечення шкіл».

Зміни планувалися не лише у назві предмета. За словами міністерки, важливо, щоб цілі, які були закладені в оновлений «Захист України», відображались і в підручниках, за якими навчаються учні. Так зміни стануть системними і ґрунтовними. «Саме для цього ми розпочали зміну підходів до експертизи та виготовлення підручників. Повна трансформація триватиме декілька років, але для нас надзвичайно важливо зробити цей процес якісно», – додала пані Новосад.

Які ж зміни відбулись у викладанні «Захисту України» та оснащенні предметних кабінетів у школах протягом цього часу? Ми вирішили дізнатися детальніше та розпитали керівників закладів освіти, вчителів і батьків учнів старших класів.

«Захист України»: нова назва чи новий підхід до викладання?

«Захист України» — предмет, обов’язковий для вивчення в 10–11 класах загальноосвітніх шкіл. Його головна мета — підготувати юнаків та юнок до боротьби за свою країну, навчити їх  діяти в надзвичайних ситуаціях. Учні вивчають основи захисту держави як на уроках, так і під час навчально-польових та навчально-тренувальних занять.

Оснащення кабінету «Захист України» дуже різноманітне:

  1. навчальні гранати,
  2. протипіхотні міни,
  3. пневматичні гвинтівки з комплектами куль,
  4. бронежилети та захисні окуляри,
  5. топографічні карти,
  6. медичні аптечки
  7. набори інформаційних стендів.

З Типовим переліком засобів навчання та обладнання для навчальних кабінетів предмета «Захист України» закладів освіти, які забезпечують здобуття повної загальної середньої освіти, можна ознайомитися на сайті Міністерства.

Втім, однією з найважливіших змін в оснащенні традиційних шкільних кабінетів «Захисту України» стала поява в школах спеціальних комплектів навчального обладнання та програмного забезпечення «Інтерактивний тир».

Інтерактивний тир для «Захисту України»

Інтерактивний стрілецький тир — це комплект навчального обладнання, повністю готовий до використання без додаткового оснащення.

До нього входять: 

Базовий комплект обладнання:

  • пістолет
  • макет автомата
  • комплект програмного забезпечення "Захисник Вітчизни"
  • web-камера з інфрачервоним фільтром 

 ✔ Комп'ютерна техніка

  • персональний комп'ютер вчителя

Презентаційне обладнання

  • мультимедійний довгофокусний проєктор
  • проєкційний екран

Чи легко вчителям предмета «Захист України» користуватися сучасними інтерактивними технологіями? Ми дізналися про це в представників відділу супроводу клієнтів компанії B-Pro — адже саме до них звертаються клієнти по допомогу

Чи виникають у вчителів або учнів складнощі у використанні інтерактивного тиру? На що звертають увагу клієнти?

— Іноді під час експлуатації інноваційного навчального обладнання можуть виникнути певні труднощі — особливо якщо це перше використання. Адже практично в жодному закладі освіти немає спеціаліста, який допоміг би коректно провести первинне налаштування та синхронізацію елементів тиру. Серед найпоширеніших незручностей наші клієнти зазначають необхідність проводити налаштування під час кожного ввімкнення, потребу в калібруванні, незначні затримки між пострілом і реакцією на нього тощо.

Як уникнути подібних технічних нюансів використання інтерактивного стрілецького тиру?

— Ми вирішили, що найкращим рішенням стане професійна сервісна й методична підтримка: монтаж, налаштування та підключення тиру й проведення навчання вчителів та інструктажу щодо особливостей використання нового для них обладнання. Окрім того, керівництво компанії ухвалило рішення надавати цю послугу безкоштовно для всіх клієнтів — щоб сучасні технології в навчанні змогли собі дозволити ще більше закладів освіти у всіх куточках України. Тож тепер подібних скарг більше немає.

Чи дійсно такі заходи допомагають вчителям і роблять роботу з інтерактивним тиром простішою? Ми звернулися за коментарями до Лариси Володимирівни Чекмарьової, директорки КЗ «Красноріченський ЗЗСО І-ІІІ ст.», де спочатку виникли певні складнощі з інтерактивним тиром.

Ларисо Володимирівно, чи вдалося вирішити проблему з інтерактивним обладнанням?

— Я дуже задоволена сервісом компанії B-Pro. Представники відділу супроводу клієнтів швидко реагують на наші потреби, в нас із ними постійний зв’язок, всі проблеми можна відразу обговорити.  Вони ж і встановили цю техніку. І хоча спочатку були деякі проблеми з комплектуванням інтерактивного тиру — ми швидко домовилися та провели оперативну заміну того, що нас не влаштовувало. Тобто в плані організації проблем майже не існує.

Окрім того, пані Лариса додала, що інтерактивний тир у школі тепер використовують не лише згідно з затвердженою МОН програмою вивчення «Захисту України»:

— Ми створили сучасний військово-спортивний гурток, де ведеться підготовка учнів до змагань, тож комплекс використовується не тільки на уроках.

Хто викладає «Захист України»?

Проблема матеріально-технічного забезпечення шкіл сучасним навчальним обладнанням, як виявилося, не головна для викладання «Захисту України» в школах. Адже завдяки фінансуванню держави стан кабінетів поступово приходить у відповідність вимогам.

Практично всі респонденти звертали увагу на інше: нестачу кваліфікованого викладацького складу з цього предмета. Така ситуація виникла не враз: викладання «Захисту Вітчизни» зазвичай було віддано на відкуп вчителям основ безпеки життєдіяльності, фізкультури, трудового навчання — як додаткової дисципліни.

Чому так склалося? Викладання цього предмета передбачало мале навантаження: програмою на них відведено по півтори години на тиждень (10 клас — по 1,5 години протягом навчального року; 11 клас: в першому семестрі — по 1,5 години, а в другому семестрі — по 1 годині та ще 18 годин на проведення військово-польових занять). 

Зрозуміло, що за таких умов викладання «Захисту України» не забезпечує кваліфікованому викладачеві достойний рівень оплати праці. Але саме кваліфікація та професійна військова підготовка викладача цього предмета є надзвичайно важливою. Адже Міністерство передбачає, що зміст програмового матеріалу «Захисту України», у залежності від матеріальної бази, регіональних особливостей та інших факторів, може бути змінений вчителем — до 20% від загального обсягу програми.

Тож якщо ми дійсно хочемо змінити підхід до вивчення «Захисту України» та виховати школярів справжніми патріотами своєї держави, свідомими громадянами, що спроможні захистити її незалежність, то потрібно дбати не лише про сучасне обладнання кабінетів, а й про залучення до навчального процесу професіоналів з належним рівнем військової підготовки з реальним бойовим досвідом. Саме за таких умов (а не просто змінивши назву предмета в шкільному розкладі) нам вдасться нарешті досягнути якісних позитивних змін.

 

Схожі статті

Комплексне обладнання шкільних кабінетів

"FPV-школа FlyPro": переваги комплексного підходу у навчанні керуванню дронами

Комплексне обладнання шкільних кабінетів

Клас безпеки в школі: що вимагає МОН та які критерії оснащення шкільного кабінету? Читайте далі

Комплексне обладнання шкільних кабінетів

Обираємо принтер для НУШ: на що звернути увагу при покупці сучасних пристроїв для друку