Кроки впровадження інклюзивної системи у школі

Інклюзивна освіта є не лише актуальним соціальним аспектом, але й одним із прогресивних напрямків розвитку сучасної української школи.

 

Вона передбачає повноцінну участь дітей з особливими освітніми потребами у навчальному процесі, без відокремлення від основної частини учнів. Але за цих умов проводиться забезпечення відповідності потребам особливих учнів та їх різнобічної підтримки на всіх етапах освітнього процесу. Включення інклюзивної системи до концепції навчальних закладів активно пропагується та регулюється державою на законодавчому рівні, хоча на даний час перебуває лише на стадії впровадження. Вивчення та перейняття успішного досвіду інших країн у цьому напрямку має відбуватися з адаптацією до особливостей існуючого національного освітнього процесу в Україні.

Переваги для всіх учасників інклюзивного процесу  важко переоцінити

Переваги такого типу для всіх учасників інклюзивного процесу важко переоцінити. Які вони?

покращення розвитку, нормальна соціалізація та подальша інтеграція дітей з особливими освітніми потребами в суспільство;

формування в інших учнів толерантності, розуміння та підтримки людей з відмінностями, навичок співробітництва та винахідливості;

підвищення кваліфікації вчителів інклюзивних класів за рахунок оволодіння новими технологіями та урахування індивідуальних особливостей учнів;

залучення до освітнього процесу батьків та різнопрофільних фахівців (соціальних педагогів, психологів, дефектологів та інших спеціалістів).

Запровадження інклюзивної освіти є складним процесом

Вона потребує значних нововведень та матеріальних вкладень. Саме недостатність фінансування та кваліфікованих кадрів є основними перешкодами для повноцінного функціонування інклюзії. Варто зазначити, що першим і найважливішим кроком у напрямку її впровадження є формування інклюзивної культури – такої свідомості співробітників школи, що базується на розумінні загальних принципів системи, підтримці інклюзивних цінностей, глибокому усвідомленні сторін інклюзивного процесу та моральній готовності до прийняття та менторства дітей з особливими потребами.  Кожному педагогу важливо навчитися ставити себе на місце таких учнів, бачити в них не вади, а особливості та перспективи, а також правильно будувати взаємодію особливих дітей з однокласниками.

Інклюзивна освіта — це не просто навчання діток з порушеннями у загальноосвітньому закладі разом з іншими дітьми. В першу чергу вона потребує створення особливого середовища, сприятливого для вільного перебування учнів з особливими потребами на території освітнього закладу та їх адаптації до нового оточення, а також відсутність різноманітних бар’єрів (фізичних, ментальних, інформаційних) у навчальному просторі.

У системі інклюзивної освіти має місце поняття «універсальний дизайн» 

Воно співзвучне з філософією інклюзії. Універсальний дизайн — це підхід до проектування та забезпечення середовища необхідними засобами й технологіями, що відповідають вимогам спільного користування та задовольняють потреби всіх користувачів: як більшості членів нашого суспільства, так і осіб з особливими потребами та певних категорій населення, які постійно чи тимчасово є маломобільними або з обмеженнями (люди похилого віку, батьки з малим дітьми, пацієнти лікарень, вагітні жінки і т.п.).

Універсальний дизайн базується на принципах рівності та доступності простору для кожного, сприйняття інформації незалежно від сенсорних особливостей та терпимість до помилок користувачів.

Звичайно, при запровадженні інклюзивного школа має забезпечити архітектурну безбар’єрність (пандуси, ліфти, пристосування в туалетах, написи шрифтом Брайля тощо) та розумну організацію класних кімнат. В багатьох школах України вже побудовані ресурсні кімнати та медіатеки, поділені на функціональні частини, що дозволяють учням змінювати діяльність, забезпечуючи гармонізацію психоемоційного стану. Це особливий тип організації інтерактивного простору з наявністю необхідного обладнання для інтелектуального, творчого та фізичного розвитку у сукупності.

Важливим моментом є адаптація шкільної програми під потреби всіх учасників навчального процесу. Існують норми наповнюваності класів — до 30 учнів усього, серед яких не більше трьох дітей з особливими освітніми потребами (у деяких випадках — не більше двох).

Варто розуміти, що особливі діти не можуть так само ефективно засвоювати вміння та навички, як і здорові учні, тому організація  має бути оптимальною — сприяти покращенню засвоєння матеріалу для таких дітей без втрат для решти учнів. Наприклад, необхідно враховувати підвищену втомлюваність і переглянути тривалість уроків. Офіційно створена посада асистента вчителя, що є необхідною умовою для існування інклюзивних класів. Наявність асистента дозволяє приділити увагу всім учням, і дітям з особливими потребами додатково.

Особливу увагу слід приділити додатковим матеріалам та аудіовізуальним засобам

Наразі існує велика кількість різноманітних методик (наприклад, скрайбінг, інтелект-карти, лепбуки, буктрейлери та багато іншого), простір для ідей безмежний. Таке осучаснення навчального процесу сприяє кращому засвоєнню матеріалу всіма учнями, а також є ефективним мотиваційним компонентом, що зацікавлює дітей та урізноманітнює урок. Талановитий та натхненний педагог, що йде в ногу з часом, зуміє наповнити процес оптимальними засобами, зробивши учнів з особливими потребами повноцінним учасником освітнього процесу.

Основні проблеми впровадження інклюзивної освіти в Україні 

На етапі впровадження інклюзивної освіти в школах, виявилися наступні проблеми:

Відсутність якісного спеціалізованого обладнання для навчання, корекції, терапії — при чому не лише в кабінетах, а й на українському ринку шкільних товарів. Батькам особливих дітей часто доводилося замовляти навчальні засоби за кордоном за власні кошти. 

Проблемою впровадження інклюзивної освіти в Україні стала не лише відсутність спеціалізованого обладнання, а й брак кваліфікованих кадрів. Вчителі-дефектологи, логопеди, психологи, реабілітологи, асистенти в інклюзивних класах — на вагу золота. Особливо відчувається нестача фахівців у невеликих населених пунктах. Причиною є занадто низька зарплатня таких спеціалістів у школі та недостатній рівень підготовки. 

Пам’ятаймо: інклюзивна освіта неможлива без розвитку інклюзивного суспільства з безбар’єрним простором. Адже навіть до найкомфортнішого класу дитина з особливими потребами спершу має дістатися: вийти з дому, спуститися по сходах, проїхатися в транспорті, зайти до школи. А в школі, як не дивно, головною перешкодою для створення інклюзивних класів стають батьки дітей без особливостей розвитку. 

Користь від інклюзивної освіти — для всього суспільства 

Діти з особливими потребами завдяки інклюзії отримують можливість повноцінно розвиватися, реалізуватись як особистість і як професіонал, стати корисним членом суспільства.

Але інклюзивна освіта потрібна не лише тим, хто має особливі потреби. Всі інші діти теж вчаться змалку взаємодіяти з різними людьми, уважно ставитися до їх потреб і правильно на них реагувати, не робити відмінностей. 

Суспільство, для якого інклюзія — повсякденна та звична для кожного, є більш толерантним, гармонійним, здоровим і відповідальним. 

Яке обладнання знадобиться для інклюзії в школі

Створено цілий перелік обов’язкового для інклюзивних шкіл обладнання, затверджений МОН України. Він постійно доповнюється, вдосконалюється й адаптується до нових потреб. Наприклад, цього року до переліку навчальних засобів додалися слухомовленнєві комплекси й інтерактивна підлога. 

Ми зібрали в розділі «Інклюзивна освіта» інтернет-каталогу B-Pro все з цього переліку, й навіть більше. Вашій увазі пропонуються:

  1. Обладнання для реабілітації й ЛФК
  2. Обладнання для сенсорної інтеграції
  3. Обладнання для пісочної терапії
  4. Інтерактивне обладнання
  5. Дидактичні матеріали й засоби для корекційної педагогіки

Також наші спеціалісти з задоволенням допоможуть підібрати необхідні меблі, створити зонування навчального простору й забезпечити комфортну атмосферу в школі усім без винятку дітям. Звертайтеся: (044) 353-33-77!

Схожі статті

НУШ: актуальні методики, обладнання й інновації

5-6 класи НУШ: виклики та можливості

НУШ: актуальні методики, обладнання й інновації

Інклюзивне навчання в українській школі: нові методики, підходи та сучасне обладнання кабінетів

НУШ: актуальні методики, обладнання й інновації

Результати першого етапу моніторингу впровадження освітньої реформи...