Нововведення НУШ: шкільні STEM-лабораторії

Майже 1,5 млрд гривень з Держбюджету 2020 року держава планує спрямувати на фінансування STEM-освіти в Україні. 

Підтримка та розвиток сучасної освіти — це дуже добре. Але оскільки цей навчальний підхід абсолютно новий для вітчизняної системи освіти, пропонуємо розглянути його детальніше на прикладі зарубіжного досвіду. Це допоможе знайти відповіді на запитання: що ж вивчають STEM і STEAM, у якому форматі повинні проходити уроки, та як правильно обладнати навчальні кабінети?

Що таке STEM 

Цим терміном окреслюють принципово новий підхід до шкільної освіти, який базується на комплексному вивченні природничих наук, технологій, технічної творчості й математики. Саме так і з’явився акронім STEM:

  • S — Science — наука;
  • T — Technology — технології;
  • E — Engineering — інженерія; 
  • M — Mathematics — математика.

STEM освіту багато хто помилково асоціює винятково з конструкторами й роботами. Але це не так — роботи й програмування лише невелика частина цього гармонійного комплексного підходу. В наш час технології використовуються для вивчення творчих мистецьких дисциплін. 

Для STEAM-підходу характерне все те ж саме, але додається творча складова (A — Arts — мистецтво). Але мистецтво та творчість вивчаються не окремо, а у тісному нерозривному зв’язку з вищеперерахованими чотирма компонентами. 

А віднедавна ця система розширилася ще й до STREAM — до вивчення технологій, математики, інженерії додається окрім мистецтва ще й читання та письмо. І все це інтегровано в одну комплексну освітню систему.

Зарубіжний досвід STEM-освіти

Концепція STEM була розроблена в США. Саме в цій країні вона почала розвиватись, активно впроваджуватись і поширюватися по світу.  

Як виглядає навчальний процес у таких школах? Окрім інтеграції предметів і вивчення міжпредметних зв’язків, на уроках також проводиться більше прикладних практичних завдань і майже всі вони — у вигляді проєктних робіт. Який результат від такого навчання? Діти випускаються зі школи, вже маючи певну кількість практичних навичок, гнучких комплексних знань. І тому вони краще підготовлені до реального життя. 

Окрім США, така система освіти дуже популярна й у Великобританії, Китаї, Австралії та інших країнах світу. Вони отримують компетентних фахівців у галузях медицини й фармацевтики, інженерії, IT, нанотехнологій тощо. Також потужно розвиваються галузі робототехніки, біомеханіки, телемеханіки, аерокосмічної техніки, радіотехніки й електроніки.

Приклади STEM-проєктів 

Розглянувши досвід зарубіжних колег, ми обрали декілька цікавих STEM-проєктів для прикладу. Вони дуже корисні для дітей, адже мають важливе практичне значення для реального життя та допомагають школярам оцінити взаємозв’язки між різними галузями.

Якими можуть бути теми комплексних проєктів:

  • Запобігання ерозії ґрунту 
  • Дослідження можливості вирощування їжі під час затоплень і сильних повеней
  • Вивчення проєктних потреб міста (з допомогою конструкторів Lego): перенаселення, переповненість транспортом, особливості міського ландшафтного дизайну.
  • Способи очищення питної води.
  • Покращення життя людей з інвалідністю: проєктування пандусів, ліфтів, інших цікавих конструкцій для полегшення пересування. 
  • Будівництво стійких до землетрусів будинків.

Усе це — проєкти, які виконувались учнями 6 — 12 класів. Робота над подібними завданнями допомагає дітям зрозуміти, яким чином шкільна освіта знадобиться в їхньому житті, та наскільки важлива їх роль у перетворенні світу на краще. 

Як впроваджується STEM в Україні 

В Україні Міністерство освіти та науки виробило програму заходів для повноцінного комплексного впровадження STEM-освіти. Спочатку працювали експериментальні проєкти та окремі STEM-лабораторії. Але з 2018 року освіта за цим принципом активно впроваджується на державному рівні по всій території країни. 

Для ефективнішого впровадження STEM-освіти, питання курує Інститут модернізації змісту освіти. Також нововведенням зацікавилися близько 40 провідних компаній виробників та постачальників шкільного обладнання. Результатом спільної діяльності стала розробка плану Міністерства освіти і науки щодо розвитку STEM-освіти в Україні на 2019 — 2022 роки. 

Яке обладнання потрібно для STEM кабінетів

Окрім високотехнологічної STEM-лабораторії, про яку ми вже розповіли вам на перших сторінках цього випуску, для навчання за стандартами STEM знадобиться ще багато різного обладнання, допоміжних товарів і навчальних засобів.

Яких? Ми вже підготували для вас надсучасні конструктори та інше обладнання для вивчення основ програмування. При чому, вони є як для малюків із початкових класів НУШ, так і для юних програмістів зі старшої школи. 

З їх допомогою учні зможуть зрозуміти рух і механізми, електрику й магнетизм, альтернативні джерела енергії, пневматику, оптику і, звісно ж, — робототехніка. Безліч різноманітних роботів, яких школярі зможуть збирати самостійно, комплектувати додатковими аксесуарами та вчитися основ програмування й кодування у формі гри. 

Також для проведення повноцінних уроків знадобиться таке додаткове обладнання як, наприклад, 3D-принтер чи лазерний настільний різак. А ще конструктори: від найпростіших для малечі, до просунутого рівня — з яких можна скласти навіть повністю автоматизоване конвеєрне виробництво.

В асортименті B-Pro є обладнання для STEAM, призначене для дітей від 2 років. А найскладніше обладнання стане в пригоді навіть студентам профільних вишів. Бажаєте дізнатися більше? Заходьте у відповідні розділи нашого сайту. 

Сподіваємося, ця інформація була для вас цікавою. І вже зараз ви можете планувати, куди краще спрямувати наступного року державне фінансування STEM-освіти у своїй школі.

 




Схожі статті

НУШ: актуальні методики, обладнання й інновації

5-6 класи НУШ: виклики та можливості

НУШ: актуальні методики, обладнання й інновації

Інклюзивне навчання в українській школі: нові методики, підходи та сучасне обладнання кабінетів

НУШ: актуальні методики, обладнання й інновації

Результати першого етапу моніторингу впровадження освітньої реформи...