Знову дистанційне навчання. Тринадцять уроків березня
Все більше шкіл в Україні вимушено повертаються до дистанційних форм роботи. Цього разу, ймовірно, надовго. Як запровадити віддалене навчання так, щоб не постраждала якість освіти учнів? — В пригоді стануть експертні поради на основі досліджень PISA.
Ще навесні, з початком коронавірусної кризи, експерти Організації економічного співробітництва та розвитку (OECD) підготували звіт «Моделі дієвих відповідей освітньої системи на виклики, пов’язані з пандемією захворюваності на COVID-19 в 2020 році». В документі було проаналізовано ситуацію з переходом на дистанційне навчання в майже ста країнах та, ґрунтуючись на останніх масштабних дослідженнях PISA (за 2018 рік), розроблено рекомендації щодо впровадження ефективних підходів до освіти в нових реаліях. Схоже, що актуальність цих висновків з подальшим поширенням пандемії стає ще нагальнішою.
Ефективна організація дистанційного навчання
- Розбудова онлайн-інфраструктури. Профільні комітети мають розробити динамічні стратегії дистанційного навчання. Очевидно, що в країнах, де вільний доступ до сучасних інформаційних технологій утруднений, найшвидше та найдешевше трансформувати навчальний процес можна в радіо- чи телеосвіту. Однак у середньостроковій перспективі варто розвивати онлайн-навчання — така інвестиція матиме свої переваги й у післяпандемічних нормалізованих умовах.
- Координація з органами охорони здоров’я.Тісна співпраця в питаннях профілактики COVID-19 повинна сприяти дієвому навчанню учнів, батьків, вчителів та широкої громадськості дотримання заходів з недопущення поширення хвороби.
- Перегляд навчальних цілей.Освітня стратегія повинна бути спрямована на те, щоб забезпечити ефективне здобуття освіти. Проте слід тверезо оцінювати перспективи досягнення визначених цілей навчання й переглянути пріоритети, виходячи з реальних дистанційних можливостей.
- Баланс у користуванні ґаджетами.Варто знайти здоровий компроміс між навчальними вимогами та збільшенням часу перебування перед екраном. Бажано також надавати фахові рекомендації батькам та учням щодо виваженого позанавчального користування інтернет-ресурсами, соціальними мережами, телебаченням та відеоіграми.
- Інтерактивність навчання.Потрібно впроваджувати такі системи дистанційного навчання, які надають учням максимальні можливості для різних форм активної реакції й залучення. Розроблення шкільних мереж та професійних онлайн-спільнот, де б учні, вчителі та батьки ефективно взаємодіяли в режимі реального часу, є гарною інвестицією в майбутнє.
- Підвищення ролі вчителя.Коли зникає доступ до фізичного середовища шкіл з розбудованою навчальною інфраструктурою, роль вчителя в успішному навчанні стає ще вагомішою. Адже тільки він відповідає за спрямування й керування учнями, змістовне наповнення та форми онлайн-занять.
- Професійна співпраця та саморозвиток.Вчителі повинні навчитися швидко відповідати на виклики, спровоковані пандемією. Для цього їм слід надати максимальний доступ до профільних інтернет-платформ та кураторських освітніх ресурсів. Професійному розвиткові сприятиме також налагодження партнерських відносин між школами та ВНЗ.
- Стандартизація каталогів освітніх ресурсів.Марно сподіватися, що кожен вчитель розроблятиме власні онлайн-інструменти для роботи, а тому важливо створити каталоги якісних освітніх ресурсів, що відповідають національним стандартам освіти.
- Зв’язок освітніх закладів із сім’ями.Багато закладів освіти надають сім’ям разом з освітніми також і соціальні послуги. Важливо, щоб цей зв’язок не було втрачено в нових умовах. Якщо ж їхнє дистанційне надання неможливе, варто розробити механізми монетизації таких послуг.
- Комунікаційна стратегія.Спілкування із сім’ями має бути пріоритетом комунікаційної стратегії системи освіти. Батьки повинні вчасно дізнаватися про все, що вони можуть зробити для підтримки своїх дітей та їхнього ефективного навчання.
- Гнучкість нормативно-правової бази.Вимушене соціальне дистанціювання створює непереборні перешкоди в певних аспектах освіти. Наприклад, для атестації вчителів чи проведення інструктажу учнів з техніки безпеки. Отже, вирішення цих ситуацій потребує більшої гнучкості нормативних вимог.
- Перекваліфікація.Залучення батьків до навчального процесу та набуття ними нових компетенцій може стати позитивним фактором їхньої майбутньої професійної перекваліфікації. Системна робота в цьому напрямі допоможе вирішити проблему нестачі вчителів у регіонах і підтримати домогосподарства, чиї доходи внаслідок кризи істотно скоротилися.
- Реінтеграція на ринку праці.За умов жорстких обмежень відбувається стрімке переорієнтування економіки, суттєвих змін зазнає і ринок праці. Тому уряд в співпраці з приватним сектором має завчасно подбати про майбутню реінтеграцію великої кількості працівників за допомогою напрацьованих інструментів інтернет-навчання.
Потрібна допомога в організації дистанційного навчання?
Звертайтеся до менеджерів і методистів B-Pro! Ми допоможемо вам обрати сучасні технологічні рішення для комплексної організації навчального процесу дистанційно. Приєднуйтеся до спільноти B-Pro в соцмережах та завжди залишайтеся на зв'язку!