Особливості державних закупівель: тендерний відділ B-Pro

Ви вже, мабуть, чули про нову послугу від B-Pro: супровід державних закупівель і кваліфіковану юридичну підтримку на всіх етапах проведення тендеру. 

Через великий попит у новому навчальному році ми вирішили зробити цю послугу доступною для всіх — тож надаватимемо її абсолютно безкоштовно кожному клієнту компанії, який цього потребуватиме. Але наші спеціалісти з тендерів займаються не лише цією задачею, а щодня допомагають відділам освіти та керівникам шкіл розв’язувати складні та цікаві випадки, пов’язані з держзакупівлями навчального обладнання й сучасної техніки. 

І тому ми хочемо ближче познайомити вас із незмінним керівником тендерного відділу B-Pro, на рахунку якого вже понад 1000 успішно проведених тендерів для закладів освіти з усіх куточків України — Владиславом Рябоклячем.

Добрий день, Владиславе. Розкажіть, будь ласка, чому ви вирішили працювати саме з держзакупівлями для освітньої галузі? 

Відверто кажучи, ніколи б не міг подумати, що буду працювати саме з державними закупівлями. Але після введення в дію системи ProZorro я став цікавитися механізмом електронних закупівель — такі нововведення завжди захоплювали мене. На той час для України це був справжній прорив у сфері державних закупівель.  

Згодом я познайомився з молодою компанією B-Pro. Мені дуже сподобалося, що тут були чітко вибудовані пріоритети щодо покращення матеріального стану українських шкіл, зацікавив також і сучасний асортимент продукції. Згадуючи матеріальне забезпечення своєї рідної школи, я й подумати не міг, що існують настільки технологічні засоби навчання. Саме тоді я зрозумів, що разом з амбіційною командоюB-Pro і сам зможу зробити власний невеличкий внесок у покращення нашої шкільної освіти. 

Звісно, що в далекому 2016 році до цього було ще далеко. Система тільки починала працювати, а новий закон «Про публічні закупівлі» кожен намагався трактувати по-своєму. Але я чітко поставив собі за мету: розібратися в нюансах закупівельного законодавства, щоб усе більше навчальних закладів без проблем могли покращити свою матеріально-технічну базу. 

А як взагалі працює тендерний відділ B-Pro? Які задачі ви з колегами розв’язуєте, якими досягненнями можете пишатися?

Тендерний відділ був заснований в тому ж році, що й компанія — 2016. Тоді у відділі був лише один працівник. Задач було не так багато, більшість замовників працювала шляхом укладення прямих договорів. Але з часом замовники почали розуміти, що саме використання системи ProZorro дозволяє набагато ефективніше використовувати державні кошти й закуповувати необхідні товари за вигідними ринковими цінами. Щоб максимально ефективно організувати нашу роботу, штат почав розширятися. 

Наразі тендерний відділ B-Pro — це злагоджений колектив професіоналів, які готові відповідати на всі виклики сучасності. Кожен працівник (а їх у відділі на сьогодні четверо) — це висококласний спеціаліст із тисячами годин практики в системі державних закупівель. Наші співробітники беруть активну участь в обговореннях щодо вдосконалення системи електронних закупівель, публікуються в профільних журналах, проводять відкриті лекції та семінари на різноманітну тематику щодо публічних закупівель. Цінність працівників тендерного відділу полягає передовсім у тому, що за їхніми плечами — безцінний досвід проведення профільних закупівель, які пов’язані з оснащенням навчальних закладів. 

Відмінна обізнаність із продуктами компанії, глибоке знання та дотримання чинного законодавства України — ось, власне, і є наш простий рецепт успіху. Основним завданням відділу є підтримка клієнтів на всіх етапах тендерних процедур: від планування закупівель до оприлюднення звіту про виконаний договір.  

Тендер — це наче гра, де здобути перемогу можна тільки якщо чітко дотримуватися інструкції та правил.

Ми лише допомагаємо не збитися з правильного шляху, надаємо поради щодо оформлення тендерної документації згідно з чинним законодавством та наказами МОН. В кінцевому результаті замовники отримують довгоочікуване обладнання, а ми — задоволення від того, що ще одна школа стала кращою завдяки нашим спільним зусиллям. Але таких замовників тисячі, тож робота продовжується і попереду на нас чекає ще багато перемог.

Міністерство юстиції визначає механізм проведення процедур закупівель як один із ключових елементів підвищення ефективності державної економічної політики, який повинен базуватися, зокрема, на засадах добросовісної конкуренції, відкритості та прозорості, недискримінації учасників, об’єктивності та неупередженості оцінки тендерних пропозицій, і разом з цим — запобігати проявам корупції у сфері державних закупівель. Що ви можете сказати про реалії? 

Після вступу в дію Закону «Про публічні закупівлі» 25.12.2015 року всі сподівалися, що державні закупівлі дійсно стануть прозорими, а замовники отримають товари за ринковими цінами. Цей Закон відчинив двері малому бізнесу, надаючи можливість для торгівлі з державою. Тисячі фізичних осіб-підприємців та інших суб’єктів господарювання отримали змогу продавати свої товари та послуги відкрито, пропонуючи свою ціну. Проте, на жаль, сучасні реалії зовсім інші. На моїй практиці не один десяток звернень до Антимонопольного комітету України зі скаргами через порушення в публічних закупівлях.  

Хочеться наголосити на основних порушеннях, які допускають замовники, а саме: 

  1. Дискримінаційні умови тендерної документації. До цього можна віднести вимоги надання учасниками специфічних документів, які не мають стосунку до закупівлі, дискримінація учасників за географічним принципом (наприклад, коли замовник вимагає наявність сервісного центру саме в його населеному пункті ) тощо. Але найчастіше дискримінація відбувається в технічній частині закупівлі. Замовники прописують конкретний товар із порушеннями, наприклад: вказуючи вагу ноутбука, зазначають, що вона має бути не більше й не менше 2 кг. Це здається абсурдом, адже учасник, який запропонує сучасніший легший ноутбук з такими ж (або й кращими) параметрами та технічними характеристиками, може бути дискваліфікований. 
  2. Дискримінація учасників під час розгляду тендерних пропозицій. Це, мабуть, одне з найпоширеніших порушень: коли економія коштів перемагає здоровий глузд, і тендер виграють учасники з найменшою ціною — але з невідповідністю тендерної документації вимогам замовника. Таке трапляється дуже часто. В такому випадку лише скарга в Антимонопольний комітет і його рішення змушують недобросовісних замовників змінювати результати кваліфікації. Користуючись нагодою, хочу нагадати замовникам: найнижча ціна ще не означає, що учасник може бути визнаний переможцем. Тільки повне виконання вимог тендерної документації в поєднанні з економічно вигідною ціною є підставою для визнання переможця.

Спираючись на свій професійний досвід, які ви бачите проблеми в процесі проведення державних тендерів для закладів освіти? 

Ключовою проблемою, на мою думку, є саме непідготовленість фахівців у сфері публічних закупівель. Під час закупівлі того чи іншого товару варто враховувати його специфіку.

Типовою помилкою є те, що замовники часто плутають коди товарів, копіюють технічні характеристики (наприклад, комп’ютерної техніки) з інтернет-магазинів, повністю ігноруючи вимоги МОН щодо оснащення навчальних закладів.

Скажу більше: частина замовників взагалі не чули про існування таких вимог. Також доволі часто замовники не можуть розібратися в переліках обладнання, плутаються в специфіці та призначенні. 

Лише останнім часом відбуваються профільні семінари для замовників від приватних компаній. Але часто вони коштують занадто дорого, тому практично недоступні для мешканців віддалених від обласних та районних центрів населених пунктів.  

Ще однією проблемою є прив’язаність замовника до місцевих постачальників і відмова співпраці з будь-ким іншим. Часто це аргументується близькістю та зручністю. Такі замовники будь-яким можливим способом намагаються уникнути використання електронної системи ProZorro, укладаючи прямі договори.  

Поряд з тим демпінг та погодження замовників з такими пропозиціями є серйозною проблемою для добросовісних учасників, а надалі — й для самих замовників.

Наведу простий приклад: закупівля комп’ютерної техніки однією зі шкіл. Було подано три пропозиції в ринковому ціновому діапазоні. І ще одна пропозиція була значно нижчою — аж на 30 відсотків. Варто зазначити, що всі учасники пропонували техніку однієї торгової марки й одного модельного ряду. Звісно, перемогу здобула тендерна пропозиція з найнижчою ціною. Замовника не насторожили ні занадто низька ціна, ні відсутність авторизаційних листів від офіційних виробників, що були тендерною вимогою. А згодом виявилося, що пропонована техніка була завезена на територію України нелегально, на неї було встановлено неліцензійне програмне забезпечення. Така техніка не мала ні гарантійного, ні постгарантійного обслуговування. Замовник тоді звернувся до нашої компанії по допомогу у вирішенні ситуації з гарантійним обслуговуванням, оскільки постачальник, який виграв закупівлю з найменшою ціною, просто зник. Ми, звісно, допомогли. Але ще раз хочу наголосити, що найменша ціна — це не завжди якість. 

Які нововведення відбулися в процесі проведення держзакупівель останнім часом? Чи полегшують вони процес закупівель для учасників?

Після введення в дію нової редакції Закону «Про публічні закупівлі» для замовників і учасників все змінилося на краще. Тепер замовник може відхилити тендерну пропозицію з аномально низькою ціною, якщо учасник не надав обґрунтування ціни. Адже демпінг,  як говорилося раніше, є серйозною проблемою. Також замовник може не укладати договір із тим постачальником, який не виконав своїх попередніх зобов’язань з цим же замовником. Для замовників введено поняття «уповноважена особа», яка відповідатиме за проведення публічних закупівель. 

Життя учасників також полегшилося, адже тепер можна виправляти помилки в кваліфікаційних документах протягом 24 годин. А за умови задоволення скарги Антимонопольним комітетом кошти за її подання повертаються на рахунок учасника. 

З новими змінами збільшилися штрафи за виявлені порушення, які накладаються як на уповноважених осіб, так і на членів тендерного комітету. Тож тепер перед ухваленням завідомо неконкурентних та дискримінаційних рішень замовники ще раз подумають, чи воно того варте.

Які проблеми, на вашу думку, найбільше хвилюють представників закладів освіти, коли справа стосується процесу держзакупівель?

Основною проблемою є занадто емоційне переживання за ефективність використання державних коштів. Абсолютно всі хочуть максимально корисно використати виділені кошти, тому намагаються зекономити. Проте таким замовникам варто розуміти: неякісно підготовлена тендерна документація відкриває шлях для недобросовісних постачальників, які пропонуватимуть нелегально завезені товари або й навіть ті, що вже були в ужитку — бували й такі випадки! Тому ефективність використання коштів — це, насамперед, висока якість за розумну ціну. Зрозуміло, що товари з низькою якістю коштують дешевше і закупити їх можна більше. Проте варто подумати: а чи перекриє сьогоднішня економія витрати на майбутнє гарантійне обслуговування? Тому я раджу відповідально ставитися до підготовки тендерної документації, чітко дотримуватися Закону України «Про публічні Закупівлі» та наказів МОН. 

Які типові помилки закладів освіти під час самостійної підготовки до проведення тендеру? Чи справді їм потрібен юридичний супровід, допомога в підготовці документації тощо? Які поради ви можете дати, на що звернути увагу?

З кожним роком під час проведення закупівель закладами освіти помилок стає все менше. Це пов’язано з набуттям досвіду — і це не завжди позитивний досвід. 

Сьогодні типовими помилками є оголошення допорогової процедури закупівлі замість спрощеної, відсутність вимог до товару, а саме — загальноприйнятих сертифікатів (висновку санітарно-епідеміологічної служби, сертифіката або декларації про відповідність, авторизаційного листа від виробника чи офіційного дистриб’ютора). Такі вимоги не є дискримінаційними, а перераховані сертифікати без проблем можуть надати абсолютно всі добросовісні постачальники якісного товару. 

Варто звернути увагу на дотримання вимог наказів МОН, адже там зазначені мінімальні технічні характеристики більшості типових товарів. Звичайно, коли виникають сумніви в тому чи іншому питанні, слід звернутися до юридичного супроводу. Спеціаліст ознайомиться з питанням в цілому і запропонує комплекс рішень, що дозволить провести закупівлю без проблем. Оприлюднити нормальну документацію, яка відповідає нормам Закону простіше, ніж потім вносити зміни й відповідати на незручні питання від потенційних учасників.

Чому закладам освіти вигідно звертатися до B-Pro по допомогу в проведенні держзакупівель та юридичну підтримку в спірних ситуаціях? 

  1. По-перше, ми надаємо типову тендерну документацію абсолютно безкоштовно. Вона складена згідно з чинним законодавством та має загальноприйняті вимоги до кваліфікації учасників. Замовнику залишаться лише заповнити реквізити та додати технічну частину.
  2. По-друге, ми допомагаємо, спираючись на потреби кожного окремо взятого замовника, підібрати товарні позиції відповідно до наказів МОН та скласти технічне завдання. Таке технічне завдання не має ні вказаних торгових марок, ані виробників. Тому будь-хто з потенційних учасників може взяти участь.  

Ми беремося навіть за, на перший погляд, безнадійні ситуації, коли закупівлі розтягувалися на місяці через скарги або відсутність учасників. Одним з яскравих прикладів була закупівля навчальних кабінетів одним із відділів освіти. Закупівля не відбувалася аж тричі, а на переговорну процедуру ніхто не погоджувався. Замовник ніяк не міг визначити причину такого парадоксу — адже в сусідів тендери відбувалися без проблем, а до них чомусь ніхто не подавався. Після звернення замовника до нашої компанії ми детально проаналізували тендерну документацію і виявили, що технічна частина була скопійована з якогось інтернет-ресурсу й містила вимоги до техніки, яка давно вже була знята з виробництва. Її сучасні аналоги вдвічі перевищували заявлену вартість. З нашими порадами щодо оптимізації тендерної документації та приведення технічних параметрів до сучасних вимог тендер пройшов успішно — і замовник отримав обладнання в найкоротший термін після підписання договору.

Ми надаємо юридичний супровід на етапах оскарження як вимог тендерної документації, так і результатів кваліфікації учасників. Навіть, здавалося б на перший погляд, банальне укладення прямого договору містить безліч нюансів. За п'ять років роботи в компанії жоден запит не залишився без юридичної підтримки. Результатом того є оснащення більше тисячі шкіл сучасним шкільним обладнанням від компанії B-Pro.

Дякуємо вам за цікаву змістовну розмову! Як можна з вами зв’язатися, якщо в когось із читачів залишилися запитання чи потрібна допомога в проведенні тендеру?

Для надання юридичної допомоги ви можете відправити запит на електронну скриньку info@b-pro.com.ua.

Чи телефонуйте (044) 353-33-77 — будемо завжди раді допомогти!

Схожі статті

Проведення державних закупівель для закладив освіти в Україні: поради експертів, актуальні зміни в законодавстві, посилання на корисні ресурси, юридичні консультації

Особливості організації публічних закупівель: які зміни чекають освітян у 2022

Проведення державних закупівель для закладив освіти в Україні: поради експертів, актуальні зміни в законодавстві, посилання на корисні ресурси, юридичні консультації

Це важливо: методика визначення належності бюджетних програм до сфери інформатизації

Проведення державних закупівель для закладив освіти в Україні: поради експертів, актуальні зміни в законодавстві, посилання на корисні ресурси, юридичні консультації

Практичні поради вчителям щодо держзакупівель — від працівників тендерного відділу B-Pro...