Створення інклюзивного освітнього середовища в НУШ: поради для вчителів

Інклюзія або інклюзивна освіта — це не лише про людей з обмеженими можливостями чи особливими потребами у навчанні. Інклюзія стосується всіх без винятку учнів, які навчаються разом у звичайних дитсадках, школах, коледжах чи університетах.

Завдання інклюзивної освіти — надати усім рівні можливості для навчання, а отже адаптувати існуючу систему освіти для включення людей з обмеженими можливостями (і в жодному разі не навпаки, адаптувати учнів з особливими потребами до системи).

Інклюзивну практику можна визначити як сукупність підходів і методів, що забезпечують всім учням доступ до основної освіти. Для успішної інклюзії дітей з особливими потребами необхідно разом працювати над тим, щоб всі без винятку учні відчували себе бажаними і цінними та отримували правильну підтримку, яка допоможе їм розвинути свої таланти і досягти своїх цілей. Коли освіта є справді інклюзивною, вона дійсно приносить користь всім учням, а не тільки учням з обмеженими можливостями чи особливими потребами.

Наразі ситуація така, що звична система освіти створює перешкоди для учнів з обмеженими можливостями: наприклад, якщо деякі приміщення школи недоступні для учнів на візках, або якщо студентам з певними особливостями розвитку не вистачає адекватної підтримки для опанування навчальної програми. Тому перший крок до впровадження навчання за новим підходом НУШ — створити комфортне освітнє середовище.

Освітній простір НУШ: особливості й переваги інклюзії

Інклюзивність — це спільна відповідальність. Тому й створення інклюзивного середовища повинно бути відповідальністю для всіх зацікавлених сторін. Школи, що знаходяться на шляху впровадження інклюзії, поділяють обов'язки між учителями загальної освіти, вчителями спеціальної освіти, консультантами, вчителями англійської мови. Справжня інклюзія залучає до шкільного співтовариства всіх дорослих: від батьків дітей з ООП і вчителів до допоміжного персоналу (консультанти, терапевти, помічники, психологи і соціальні працівники).

При цьому, всі учасники освітнього процесу отримують ряд переваг:

Учні отримують безцінні навички спілкування і взаємодії. Інклюзивна практика в школах робить навчання і академічну успішність більш доступними для всіх.

Інклюзивна освіта дозволяє учням з ООП повною мірою виявити весь спектр їх освітніх можливостей, включаючи навчання та відпрацювання важливих соціальних навичок. Крім того, інклюзія сприяє різноманітним дружнім відносинам і спілкуванню, збагачуючи тим самим життя всіх учнів.

За статистикою, учні в інклюзивних школах менше пропускають заняття, мають менше проблем з поведінкою та підвищену самооцінку. Коли всі учні відчувають себе включеними і важливими членами шкільної спільноти і суспільства в цілому, вони більше зацікавлені власною освітою.

Інклюзивні школи роблять важливий вклад в розвиток суспільства, підвищуючи загальний рівень толерантності і визнання потреб включення людей з особливими потребами. 

Всі учні та вчителі користуються відмінною системою підтримки: адаптація планів навчання, консультації психологів тощо.

Як обладнати інклюзивний кабінет

Інклюзивна освіта означає, що всі учні мають рівні можливості вчитися, незалежно від фізичних, інтелектуальних або емоційних недоліків. В інклюзивних класах є адаптивне обладнання та меблі, допоміжні засоби навчання та комунікації, а також предмети повсякденного вжитку та мобільне обладнання для задоволення всіх потреб учнів.

Стандартних схем обладнання інклюзивних класів не існує — МОН пропонує лише рекомендований перелік обладнання для ресурсної кімнати. Чому так? Незважаючи на те, що існує ряд факторів, пов'язаних з обладнанням інклюзивного, комфортного кабінету для всіх учнів, особливо з особливими потребами, найбільш важливим аспектом є індивідуальні вимоги кожного учня, що навчається в даному класі протягом даного навчального року.

Тому замість звичної для вітчизняних шкіл моделі класної кімнати старого зразка, яка призначена для задоволення потреб колективу, а не окремої людини, в інклюзивному класі використовуються модифікація й адаптація для задоволення потреб кожного окремого учня.

Індивідуальні програми навчання дітей з ООП в поєднанні з участю батьків, опікунів, терапевтів та медичної команди допоможуть вчителям і шкільним адміністраторам визначити: які моделі, дидактичні матеріали, пристосування і програмне забезпечення необхідні для підтримки цих учнів.

Для інклюзивних класів можна знайти спеціально розроблені класні меблі, варіанти сидіння і обладнання для відпочинку в приміщенні і на відкритому повітрі, що допоможуть виконати широкий спектр необхідних адаптацій і пристосувань, а також допоміжні технології та додаткові пристрої зв'язку для навчання і розвитку.

Досить складний процес навчання дітей з обмеженими здібностями чи інтелектуальними порушеннями, проблемами з сенсорною обробкою, фізичними проблемами і порушеннями рухливості можна значно спростити та зробити комфортним для всіх учасників навчального процесу: за допомогою підтримуючого і адаптивного обладнання.

Сенсорна кімната в НУШ: обладнання для ресурсної кімнати

Щоб розібратись, яке купити обладнання для ресурсної кімнати, потрібно перш за все визначитись з типом кабінету. Сенсорні кімнати умовно поділяють на:

  1. світлі (стимулюючі),
  2. темні (заспокійливі). 

Світла ресурсна кімната (інші назви: активна, сенсомоторна) — просторий кабінет з яскравим денним та штучним освітленням. В такій кімнаті багато спеціального обладнання зі світлооптичними ефектами, яке чинить позитивний вплив на дітей різного віку, створює атмосферу свята і веселощів, стимулює розумову і фізичну активність. У світлій сенсомоторній кімнаті можна встановити таке обладнання: 

  • спеціальні дзеркала, що візуально збільшують площу приміщення;
  • масажні приладами: м'ячі, масажери, килимки з різними видами поверхонь;
  • сухі басейни, наповнені різнокольоровими пластиковими кульками;
  • проєктори для створення кольорових настінних узорів;
  • тактильні панелі по типу бізібордів;
  • м'які модульні пазли, лабіринти, ігрові набори;
  • світлові пісочниці для занять з використанням кінетичного піску.

Темна ресурсна кімната (інші назви: пасивна, релаксаційна) — сприяє швидкому заспокоєнню, розслабленню дітей, відновленню психоемоційного стану. Крім того, саме релаксаційна кімната є невід'ємною частиною реабілітації у психологів при неврозах, гіперактивності, тривожних станах, затримках психомоторного розвитку, проблеми мови, адаптаційних розладів.

Такий кабінет повинен бути оснащений спеціальним обладнанням:

  • прилади з розсіяним освітленням, ефектом зоряного неба або світлового водоспаду;
  • світлові колони з бульбашками та додатковим декором;
  • соляні лампи, лавові лампи, підсвітка;
  • світлові штори;
  • сенсорні подушки, жилети, гамаки;
  • м'які безкаркасні меблі, наповнені гранулами тощо.

Додатковими стимулами в темній кімнаті виступають звуки природи, неголосна заспокійлива музика, ароматерапія, нейтральні кольори, що переважають у дизайні приміщення.  

Потрібна допомога в підборі обладнання для інклюзивних класів та створення повноцінних ресурсних і ігрових кімнат? Обирайте оснащення з переліку МОН у розділі "Інклюзивна освіта" інтернет-магазину B-Pro чи телефонуйте (044) 353-33-77 та отримайте корисні практичні поради від експертів B-Pro!

 

Схожі статті

Нововведення НУШ: актуальні методики, сучасне навчальне обладнання та інноваційні технології для якісно нової української освіти

Інклюзивне навчання в українській школі: нові методики, підходи та сучасне обладнання кабінетів

Нововведення НУШ: актуальні методики, сучасне навчальне обладнання та інноваційні технології для якісно нової української освіти

Результати першого етапу моніторингу впровадження освітньої реформи...

Нововведення НУШ: актуальні методики, сучасне навчальне обладнання та інноваційні технології для якісно нової української освіти

Як обладнати інклюзивні класи за вимогами МОН...